Region:
15 lutego 2014 roku nastąpiło uroczyste otwarcie nowego mostu w Stambule, który stanowić będzie kolejne, czwarte połączenie komunikacyjne pomiędzy przedzielonymi zatoką Złoty Róg europejskimi dzielnicami Beyoğlu i Fatih. Most nosi nazwę Haliç Metro Köprüsü, która oznacza po prostu "most dla metra nad Złotym Rogiem".
Projekt mostu przygotowany został przez dwóch architektów: Michela Virlogeux i Hakana Kirana, a wybudowało go konsorcjum turecko-włoskie. Budowa rozpoczęła się 2 stycznia 2009 roku, a zakończyła 9 stycznia 2013. Budżet projektu wyniósł przeszło 146 milionów euro.
Przez przeszło rok przeprowadzano testy obciążeniowe mostu, aby w końcu uroczyście otworzyć go dla ruchu 15 lutego 2014 roku. W obchodach związanych z tym wydarzeniem wziął udział premier Turcji Recep Tayyip Erdoğan, który przejechał metrem nad wodami Złotego Rogu.
Konstrukcyjnie jest to tzw. most wantowy, ponieważ obciążenia części jezdnej przenoszone są w nim na pylony bezpośrednio poprzez stalowe wanty. Takie rozwiązanie wywołało zresztą ogromne kontrowersje podczas planowania budowy mostu. Powodem sprzeciwu były charakterystyczne stalowe pylony (czyli wieże), w kształcie rogów, które miały się wznosić na wysokość 82 metrów. Wiele instytucji, w tym UNESCO, twierdziły, że taka konstrukcja zakłóci harmonię krajobrazu miejskiego w tej części Stambułu. Warto dodać, że pozostałe mosty nad Złotym Rogiem nie posiadają żadnych wież. Po wielu debatach ostatecznie most zbudowano według pierwotnych założeń, redukując wysokość pylonów do 55 metrów.
Całkowita długość mostu wynosi 936 metry, z czego 460 metrów przebiega nad wodą. Po obu stronach zatoki most łączy się z wiaduktami, które prowadzą do tuneli metra. Mostem przebiegają dwa tory pozwalające na jednoczesny przejazd metra w obu kierunkach, jak również szerokie na 4,4 metra chodniki po obu stronach mostu. Pośrodku mostu znajduje się zadaszona stacja metra.
Nowym mostem przebiega linia metra M2 (Şişhane-Haliç Metro Köprüsü-Yenikapı), której trasa została dzięki temu znacznie przedłużona. Od teraz można będzie przejechać bezpośrednio z położonej na północy aglomeracji stambulskiej stacji Hacıosman, przez dzielnicę Maslak i Levent oraz plac Taksim aż do dzielnicy Fatih, gdzie stacją końcową linii będzie Yenikapı. W ten sposób Yenikapı stało się ważną stacją przesiadkową, gdyż można w niej wsiąść do kolei Marmaray i przejechać pod cieśniną Bosfor do azjatyckiej części Stambułu.
Przeczytaj więcej:
Powiązane artykuły:
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz