Kompleks meczetowy Bajazyda II w Edirne

Współrzędne GPS: 41.685398, 26.544500

Położenie w mieście: 

Kompleks meczetowy Bajazyda II czyli tzw. külliye położony jest w pewnym oddaleniu, na północ od ścisłego centrum Edirne. Wiedzie do niego droga prowadząca nad rzeką Tundża, przez którą przeprawę zapewniają dwa mosty: Yalnızgöz Köprüsü i Beyazıd II Köprüsü. Kompleks meczetowy jest najważniejszym zachowanym zespołem budynków sułtańskich w Edirne.

Meczet Bajazyda II w Edirne Meczet Bajazyda II w Edirne

Projektantem kompleksu był architekt Hayrettin, odpowiedzialny również za budowę jednego ze wspomnianych powyżej mostów. Budynki powstały w latach 1484 -1488. Główna budowla kompleksu czyli meczet Bajazyda II pod względem stylu architektonicznego znajduje się pomiędzy dwoma innymi meczetami z Edirne - Selimiye i Üç Şerefeli.

Meczet Bajazyda II w Edirne

Meczet Bajazyda II w Edirne


Bajazyda II w Edirne (kliknij, aby powiększyć)

Jego przestronna sala modlitewna przykryta jest dużą kopułą, przypominającą tę z Selimiye, ale dziedziniec i stojąca na jego środku fontanna do ablucji czyli şadırvan są zbliżone stylowo do meczetu Üç Şerefeli.

Dziedziniec meczetu Bajazyda II w Edirne

Dziedziniec meczetu Bajazyda II w Edirne Dziedziniec meczetu Bajazyda II w Edirne

Nad meczetem wznoszą się dwa minarety. Warte podkreślenia jest wykorzystanie do celów ozdobnych rzadkich odmian granitu oraz ofikalcytu i porfiru.

Wnętrze meczetu Bajazyda II w Edirne

Kopuła meczetu Bajazyda II w Edirne

W skład kompleksu wchodzą również hotel dla podróżnych (tabhane), piekarnia, kuchnia dla ubogich (imaret), szpital dla obłąkanych (tımarhane), zwykły szpital (darüşşifa) oraz szkoła religijna (medrese). W budynkach szpitala oraz medresy mieści się obecnie Muzeum Zdrowia (wstęp płatny).

Teren kompleksu meczetowego Bajazyda II w Edirne Teren kompleksu meczetowego Bajazyda II w Edirne

W medresie studenci nabywali wiedzę z zakresu medycyny, którą następnie mogli stosować odbywając praktyki w lokalnym szpitalu. Była to elitarna szkoła medyczna, w której uczono nowatorskiego podejścia do chirurgii oraz terapii osób umysłowo chorych, włączając w to leczenie muzyką, zapachami i kolorami.

Powiązane artykuły: